دسته‌بندی نشده

روش های شست و شو طلا

شست و شوی طلا

  • استفاده از مایع ظرفشویی؛ ساده ترین راهکار
  • تمیز کردن طلا با جوش شیرین
  • شست و شوی طلا با پودر صابون
  • شست و شوی طلا با خمیر دندان
  • شست و شوی طلا با محلول نوشابه
  • استفاده از محلول آب نمک؛ از دیگر راه های ساده شست و شو
  • شست و شوی طلا با آمونیاک
  • جمع بندی

شاید یکی از چالش‌های اصلی برای خریداران طلا، شست و شوی آن باشد اما نگران نباشید چرا که شست و شوی طلا هم قطعاً راهکارهایی دارد. با دانستن روش‌های اصولی و مدرن شست و شوی طلا می‌توانید طلاهای خود را به شکل زیباتری درآورید و نکته مهم این است که طلای شما نباید در هنگام شست و شو تغییر وزن بدهد و یا شکل خود را عوض کند.

سیاه شدن طلاها بعد از مدتی، به دلیل وجود فلزات دیگر در آن‌هاست. آلیاژهای طلا با اکسیژن وارد واکنش می‌شوند و این دلیل سیاه شدن طلاهای شماست. علت ترکیب طلا با فلزات دیگر در این است که طلای 24 عیار یا طلای خالص بسیار نرم است و نمی‌توان از آن زیورآلات مستحکمی ساخت به همین دلیل آن را با فلزات دیگری از جمله مس ترکیب می‌کنند.

شست و شوی طلا روش‌های متفاوتی دارد. در این مطلب سعی شده که روش‌های اصولی و بهینه شست و شوی طلا برای شما عزیزان توضیح داده شود تا شاید مورد استفاده قرار بگیرد.

استفاده از مایع ظرفشویی؛ ساده ترین راهکار

شاید در دسترس ترین و ساده ترین راهکار استفاده از مایع ظرفشویی باشد. مقداری مایع ظرفشویی در آب بریزید و آن را گرم کنید. طلای خود را درون آب گرم انداخته و با مسواک نرم آن را تمیز کنید، دقت کنید که مسواک نباید زبر باشد زیرا به طلا ضربه می‌زند. در آخر طلای خود را با آب داغ بشویید و خشک کنید و با پارچه جیر آن را جلا دهید.

تمیز کردن طلا با جوش شیرین

یکی دیگر از راه‌های ساده، استفاده از جوش شیرین است؛ یکی از روش‌های استفاده آن است که جوش شیرین را با مایع ظرفشویی مخلوط و خمیری از آن تهیه کنید؛ سپس طلا یا جواهر را به خمیر آغشته کنید و بعد از چند دقیقه با آب شست و شو دهید.

شست و شوی طلا با پودر صابون

ابتدا پودر صابون را در آب داغ بریزید و سپس آمونیاک را به آن اضافه کنید و با مسواکی نرم طلای خود را تمیز کنید و سپس بشویید و خشک نمایید. در آخر طلای خودتان را در الکل بگذارید و سپس خشک نمایید.

شست و شوی طلا با خمیر دندان

مقداری از خمیر دندان را روی یک تکه پارچه یا مسواک نرم بریزید و طلای خود را با آن صیقل دهید. در پایان کار طلا را با آب شست و شو دهید و خشک کنید. البته در این روش اگر از مسواک استفاده می‌کنید، حتماً توجه کنید که مسواک باید خیلی نرم باشد تا خوردگی در طلا ایجاد نکند.

شست و شوی طلا با محلول نوشابه

یک ظرف کم عمق مثل بشقاب بردارید و سطح آن را با فویل بپوشانید. طلاهایتان را روی فویل بگذارید و سپس یک لیوان آب گرم با 2 قاشق غذاخوری نوشابه روی آن بریزید. اجازه دهید طلاها به مدت هشت الی ده ساعت در آن بماند. در انتها طلاها را برداشته و شست و شو دهید.

استفاده از محلول آب نمک؛ از دیگر راه های ساده شست و شو

شاید این روش در دسترس ترین روش در هر موقع باشد زیرا آب نمک به راحتی قابل تهیه می‌باشد. در این روش، 3 قاشق نمک را در نصف لیوان آب داغ ریخته و طلاهای خود را یک شب در این محلول بگذارید. صبح روز بعد طلاها را با آب بشویید و آن‌ها را با پارچه نرم خشک نمایید.

شست و شوی طلا با آمونیاک

آمونیاک به تمیز کردن کثیفی از روی فلزات شهرت دارد. البته این مایع می‌تواند خطرناک نیز باشد بنابراین در استفاده از آن احتیاط کرده و از مقدار گفته شده استفاده نمایید.

ابتدا چند قطره از آمونیاک را در یک ظرف غیر فلزی بریزید. سپس طلاهای خود را درون ظرف بریزید و تا زمانی که متوجه روشن تر شدن آن‌ها نشده‌اید، در همان حالت آن‌ها را نگه دارید. گفته می‌شود معمولاً بعد از دو ساعت طلاها تمیز می‌شوند اما شما می‌توانید تا یک شب نیز آن‌ها را در این حالت بگذارید. در انتها طلاهای خود را با آب تمیز شست و شو دهید و با پارچه نرم خشک کنید.

شست و شوی طلا با آبلیمو

کمی مایع ظرفشویی را در ظرفی بریزید و مقداری آبلیمو را به آن اضافه کنید و این دو را خوب هم بزنید. سپس طلای خود را درون ظرف بگذارید و مرتب آن را چک کنید و هنگامی که رنگ طلا روشن تر شد طلا را از ظرف خارج کرده و با آب شست و شو دهید و در انتها خشک کنید.

 

جمع بندی

روش‌هایی که گفته شد، شاید گوشه‌ای از آنچه تا به حال در مورد روش‌های شست و شوی طلا در دنیا کشف شده، باشد. شست و شوی طلا به روش‌های بسیار متنوع و مختلفی انجام می‌شود. بعضی روش‌ها به مرور و بر اثر گذشت زمان کارکرد خود را از دست می‌دهند زیرا با آزمون و خطا نادرستی آن‌ها اثبات می‌شود. شما از هر روشی که استفاده می‌کنید، باید حواستان همیشه به این موضوع باشد که طلا عنصری بسیار نرم است و نباید با آن سخت رفتار کرد زیرا ممکن است خوردگی ایجاد کند و قسمتی از طلا را از بین ببرد. بهتر است در شست و شوی طلا زیاده روی نکنید و حداکثر دو بار در سال این کار را انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا